Recyklace aut | v podání BMW Group | Mnichov | Jan Staněk
Dnes si na příkladu BMW Group ukážeme, jak probíhá recyklace automobilů – včetně těch elektrických. Nedaleko Mnichova se nachází kompetenční centrum skupiny BMW Group pro recyklaci. Do tohoto centra, které je určeno výhradně pro BMW Group, se každoročně dostane k recyklaci přibližně 6 000 vozů. Jde především o prototypy a testovací vozy značek BMW, Mini a Rolls-Royce. Vezmeme-li v úvahu, že BMW Group ročně vyrobí téměř 2,5 milionu automobilů, představuje to asi 0,25 % z celkového počtu. Většina recyklace totiž probíhá v partnerských či nezávislých recyklačních centrech po celém světě. Úkolem tohoto kompetenčního centra je vytvářet metodiky a postupy, jak správně vozy BMW rozebírat a recyklovat. Zároveň už od roku 1994 poskytuje vývojovým týmům zpětnou vazbu, aby byly vozy od samého počátku navrhovány tak, aby jejich díly bylo možné snadno znovu využít („reuse“) a recyklovat. V nedávném videu jsme si představili Neue Klasse – první čistě elektrickou platformu BMW, která znamená zásadní technologický pokrok. Technologie vyvinuté pro Neue Klasse se přitom budou postupně přenášet i do dalších modelů BMW. První vůz z této řady, BMW iX3, je vyroben z jedné třetiny z recyklovaných materiálů. Celkově jsou vozy BMW navrženy tak, aby 85 % použitých materiálů bylo připraveno k recyklaci a až 95 % hmotnosti vozu bylo možné znovu využít. A co představuje rozdíl mezi těmito 85 % a 95 %? Jsou to materiály, které lze energeticky využít – tedy spalovat a přeměnit tak na teplo. Know-how, které v tomto centru vzniká, BMW bezplatně poskytuje dalším recyklačním centrům po celém světě, aby mohly vozy BMW efektivně zpracovávat i mimo Evropu. Podle údajů Evropské unie je průměrná životnost automobilu v Evropě 22,7 roku. Automobilky jsou navíc příjemně překvapeny, že životnost akumulátorů v elektromobilech je mnohem delší, než se původně očekávalo – často totiž odpovídá životnosti samotného vozu, tedy zhruba 23 let. Proces recyklace elektrických automobilů je v principu velmi podobný jako u vozů se spalovacím motorem. Rozdíl spočívá především v tom, že se nejprve vyjme akumulátor. Ten obsahuje kromě hliníku a mědi i řadu aktivních kovů, jako je lithium, nikl, mangan či kobalt – typických pro NMC chemii, kterou BMW dosud používá. BMW spolupracuje s evropským partnerem SK TES se sídlem v Rotterdamu, kde se akumulátory zpracovávají. Tam dokážou získat zpět 90 až 95 % surovin, které se následně využívají k výrobě nových bateriových článků a modulů. V roce 2024 tvořily čistě bateriové vozy 17,4 % produkce BMW, k čemuž je třeba přičíst i hybridy a plug-in hybridy – celý vozový park značky je tedy výrazně elektrifikovaný. Samotná BMW Group navíc používá vyřazené bateriové moduly jako úložiště energie pro obnovitelné zdroje. Po vyjmutí baterie probíhá recyklace elektrického vozu stejně jako u aut se spalovacím motorem. Dílčí komponenty, které jsou v dobrém stavu – například dveře, kola nebo motory – se prodávají na sekundárním trhu, což představuje ziskovou část celého procesu. Teprve poté začíná samotná demontáž, při níž se například odstraňují měděné kabelové svazky nebo vyjímají katalyzátory obsahující drahé kovy. Předtím je ale nutné deaktivovat všechny airbagy. U nejnovějších vozů může jít až o 25 pyropatron, včetně těch, které při srážce nadzvednou přední kapotu kvůli ochraně chodců. Vozidlo se připojí k řídicí jednotce a pomocí speciálního zařízení se airbagy postupně odpálí. Měli jsme možnost být u toho – a i se špunty v uších to byly ohromné rány. Naštěstí jsem nikdy nemusel zažít skutečné odpálení airbagů při nehodě, ale po této zkušenosti věřím, že po takovém výbuchu může být člověk dočasně nahluchlý. Ti z vás, kteří jste si tím prošli, dejte vědět v komentářích, jaký to byl zážitek.
#ElectroDad #elektromobil #bmw
🔋 Inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii.
Podpořte tuto nezávislou tvorbu:
- jako Patron:
https://www.patreon.com/electrodad- jako člen / podporovatel YouTube kanálu
https://www.youtube.com/channel/UC9hXv4OZ8L6r732X8_iKmIQ/join- či darem přes korunový účet: 2401894390 / 2010
Na drobné dotazy odpovídám pouze komunitě podporovatelů.
💡 Proč Jan Staněk tvoří videa o radosti z elektromobilů a čisté energie:
https://www.electrodad.cz/proc/🎞 Střih: Petr Mašek
https://www.linkedin.com/in/petr-masek/📸 Náhledová fotka: Pavel Ševčík:
http://www.sevadesign.cz/📢 O Instagram
https://www.instagram.com/electrodad_cz/ pečuje: Petr Dobeš
https://www.instagram.com/peterhighcz🔎 Data připravuje: Jakub Franc
https://www.linkedin.com/in/jakub-franc/